Voor oudere wagens met een wat hoger olieverbruik kan beter een wat dikkere olie worden gebruikt, bij voorkeur een 20W50-olie. De 50 staat voor de dikte bij 210 graden Fahrenheit ( 98 gr.Cel.) De 20 staat voor de dikte bij 0 graden Fahrenheit ( -17 gr.Cel.) Anders voldoet de ook makkelijker verkrijgbare 10W40 OF 15W40 olie. Belangrijker is de mate van dope ofwel toevoegingen. Een erg belangrijke dope is de “carterzuurremmer”, de anti-corrosie additive. Deze dope neutraliseert niet alleen gevaarlijke zuren in de olie maar omkapselt koolstofdeeltjes.(die uit de verbranding van koolwaterstoffen ontstaan) Deze koolstofdeeltjes klonteren niet meer samen, zetten zich niet meer vast op inwendige motordelen maar blijven in suspensie. Dat wil zeggen: zwevende in de olie. Met een blank blijvende peilstok-chip betekent dit in de praktijk: Veel minder olie verversen. De langer gebruikte olie wordt goed zwart zoals bij dieselmotoren. Dieselmotoren hebben een langere levensduur o.a. door de zwartere olie. Het is dan geen afgewerkte olie maar “opgewerkte” olie. De betreffende koolstofdeeltjes zorgen ervoor dat na stopzetten van de motor, er een dikkere laag beschermende olie achterblijft op alle motordelen. Bij de volgende koude start hoeft er niet eerst olie te worden opgepompt om een voldoende smeerfilm te vormen op nokkenas en cylinderwanden. De olie zit er n.l. nog en de rijkelijk aanwezige koolstofdeeltjes vormen nog een extra bescherming waar dat nodig mocht zijn. Bewijs hiervoor kregen we vroeger al bij klassieke motoren waarbij nog kleppen moesten worden gesteld, bijv. BMW en Fiat. Wanneer de olie goed zwart en smerig was geworden ( dus beter smerend) na ongeveer 50.000 km., hoefde men helemaal geen kleppen meer te stellen. Het bekende Duitse blad “ AUTO, MOTOR und SPORT ” meldde dat ook na een test. (op aanraden van ons). De mate van het dope-gehalte kan worden bepaald door te kijken naar de API gegevens. For service SE-CD was vroeger een zwaargedoopte olie, toen ook al voldoende bescherming biedend. Momenteel gaan die letters verder. Kijk bijv. op de lettertjes op de verpakking. De eerste S is voor benzine-motoren, de tweede hoofdletter geeft de mate van dope aan +SF is zwaarder gedoopt dan SE enz. De C is voor diesels en CD is zwaarder gedoopt dan CC. De peilstok-chip werkt ook prima met syntetische olie. H.G. de Groot (Voormalig algemeen direkteur Castrol Nederland)